Film 3

Film 3 i bok 1 är tagen på hösten 1955

En annan scen

Här syns ytterligare prov på Hugos kompositionsfantasi. En ljusstake sattes på bordet och stolen togs bort. Med ljusstaken skapas ett perspektiv i bilden. Två objekt som inte står på samma avstånd från kameran.  Man kan se att skärpedjupet är kort - skärpa på ljusstaken och suddiga ansikten. Jag undrar hur han visste hur han skulle ljussätta den här scenen. Han sätter in tre extra ljuskällor som såklart påverkar slutresultatet. Jag tycker att han lyckades fint med ljuset i bilden. Man kan undra om det var det här resultatet han hade förväntat sig.
Bok 1, Film 3, Foto 37 "Evelyn ser på tre ljus"
Bok 1, Film 3, Foto 36 "Evelyn ser på tre ljus"

Bok 1, Film 3, Foto 35 "Iris ser på tre ljus"
Bok 1, Film 3, Foto 34 "Iris ser på tre ljus"

Syskonen

Morfar lade verkligen tid på att tänka ut vilken scen han ville fota. Här har han satt fram ett bord med en duk samt en stol. Han lade även dit en bok för att skapa en levande scen. Minstingen Renée som var för liten för att läsa satte han helt enkelt på bordet och fick en annan typ av bild. På något sätt känns hennes placering uttänkt. Hon sitter egentligen med ryggen mot kameran och måste vända sig för att ansiktet ska vändas mot kameran. Det skapar en dynamik i bilden.
Bok 1, Film 3, Foto 33 "Renée sitter på ett bord"
Bok 1, Film 3, Foto 32 "Renée sitter på ett bord"
Bok 1, Film 3, Foto 31 "Iris läser i en bok"
Bok 1, Film 3, Foto 30 "Evelyn läser i en bok"

Självpoträtt

Som jag har skrivit innan så är jag otroligt glad för att morfar faktiskt tog sig tid att ta foton på sig själv. När ändå stativet var uppställt så passade han på att själv sätta sig framför kameran. På de här bilderna tycker jag att ljuset är lite för starkt. Det är lite utfrätt på vänstra ansiktshalvan samtidigt som det är lite för mörka skuggor på den högra halvan.
Bok 1, Film 3, Foto 29 "Poträtt av mig"
Bok 1, Film 3, Foto 28 "Poträtt av mig"

Bok 1, Film 3, Foto 27 "Poträtt av mig"

Mor och dotter

Mormor Signe med yngsta dottern Renée (min moster).
Bok 1, Film 3, Foto 26 "Signe med Renée i knäet"
Bok 1, Film 3, Foto 25 "Signe med Renée i knäet"

Poträtt av en stark kvinna

Min mormor Signe har jag alltid uppfattat som en stark och god kvinna. Hon flyttade hem till morfars barndomsgård och fick direkt sätta igång med det hårda arbete som det innebär på en mjölkgård. Mjölkning, städning, matlagning etc. Dessutom bodde morfars föräldrar kvar på gården och då ingick det att man tog hand om de gamla.

Bok 1, Film 3, Foto 24 "Signe, poträtt"
Bok 1, Film 3, Foto 23 "Signe, poträtt"

Ett vackert par

Morfar engagerade sig i sitt fotande och här ser man en av de åtskilliga gånger som han fixade en "studio" hemma. En ljus bakgrund och ljussättning. Jag undrar hur han kom fram till hur han skulle ljussätta... läste han i tidningar, eller testade han sig fram, eller bara gissade han? Personligen tycker jag att han har lite väl skarpa skuggor på väggen - samtidigt framträder ansiktsdragen på ett fint sätt.
Bok 1, Film 3, foto 22 "Signe och jag"
Bok 1, Film 3, Foto 21 "Signe och jag"

Film nr2

Film 2  i Bok 1 är tagen hösten 1955.

Dags för jakt

Det är dags för jakt. Morfar Hugo näst längst ut till vänster.
Bok 1, Film 2, Foto 27 "Fyra jägare"

Mor och dotter

Jag kan inte säga om Renée skrattar eller gråter. Det ser ut som att hon skrattar, vi får hoppas det.
Bok 1, film 2, Foto 16 "Signe håller Renée i famnen i potatisåkern"

Hela familjen i potatisåkern

Jag älskar bilden på hela familjen i potatisåkern. Renée sitter i korgen och verkar busa med Iris. Bilden är definitivt tagen med stativ.
Bok 1, Film 2, Foto 15 "Hela familjen i potatisåkern"

På potatisåkern

plockar potatis
Det fascinerar mig mer och mer att morfar verkligen fotograferade arbetet på gården. Här plockas det potatis. Jag tror fortfarande att han använde kamerastativet flitigt. Har svårt att tro att det är någon av döttrarna som tar bilden. Kanske ska fråga dem hur morfar brukade göra? Om han vågade lita på att de höll kameran still för att kunna ta ett bra foto.
Bok 1, Film 2, Foto 14 "Signe och jag plockar potatis"

En familjefotografering

familjepoträtt
Morfar fotograferade hela familjen Oxelborn. Jag tror att fotot är taget hemma hos mormor och morfar i deras vardagsrum. Efter korrigering av min mamma har jag fått veta att fotona är tagna hemma hos Familjen Oxelborn.
Bok 1, Film 2, Foto 11 "Familjen Oxelborn".
Bok 1, Film 2, Foto 5 "Gunnar Oxelborn"
Bok 1, Film 2, Foto 6 "Valborg Oxelborn"
Bok 1, Film 2, Foto 7 "Jan-Erik Oxelborn"
Bok 1, Film 2, Foto 8 "Sten-Olof Oxelborn"
Bok 1, Film 2, Foto 10 "Inger Oxelborn"

Jag rakar mig...

Morfar Hugo rakar sig
är rubriken på den här bilden. Något överexponerad. Men det var ju inte som dagens digitalkamera då man kan ta en massa bilder och kontrollera i efterhand vilka man vill spara. Om man inte ville slösa en massa film så fick man helt enkelt ta så många bilder man tyckte att det var värt att slösa och sen hoppas på att någon blev bra. Morfar Hugo tog en bild på sig själv när han rakade sig (i alla fall på den här filmen) och den blev alldeles för ljus. Kanske dyker det upp en rakningsbild på en film längre fram...?
Jag tror inte att det var den bästa spegeln han hade för jag känner inte alls igen morfars spegelbild.
Bok 1, Film 2, Bild 1. "Jag rakar mig"

RSS 2.0